Arbeidsmarktcommunicatie, nu belangrijker dan ooit!

De drie B’s van arbeidsmarktcommunicatie: Basics, Branding en Out-of-the-Box. Je begint met een goede basis. Vervolgens denk je na over je doelgroep. En tot slot bedenk je daar iets creatiefs bij. Volgens Rik Blokland zijn dit dé drie essentiële punten. Met behulp van deze punten kan je jezelf namelijk afvragen met welke aanpak jouw organisatie het meest gebaat is op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.

Arbeidsmarktcommunicatie doorloopt dezelfde ontwikkelingen als de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Voor veel bedrijven is het momenteel hard halen wat betreft de werving van nieuwe werknemers. Het is daarom, voor nu, van essentieel belang om je te positioneren als fijne werkgever. Niet alleen om te zorgen dat je aantrekkelijk wordt voor nieuwe werknemers, maar ook om je huidige medewerkers aan je bedrijf te binden. We helpen je graag op weg:

Basics

Zoals altijd: begin met de basics. Als je basis al niet op orde is, hoe moet het dan met de rest? We hebben een aantal randvoorwaarden op een rijtje gezet:

  • Zorg ervoor dat je vacatures duidelijk zichtbaar zijn op je website. Of het nou in de vorm van een werken bij deel is, of een losse vacaturepagina. Voor werkzoekenden is niets vervelender dan eerst de halve site te moeten doorzoeken naar vacatures. Jij bent op zoek naar versterking voor je team, laat het dan ook duidelijk weten!
  • Gebruik de kracht van video. Natuurlijk hoef je hier geen professionele video-editor voor in dienst te nemen. Gebruik je smartphone voor een kort interviewtje met een van je collega’s. Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar authentiek is het wel. Zo beschik je over een eenvoudige manier om het karakter en de cultuur van je organisatie te laten zien.
  • Employee advocacy. Ik hoor je denken, wat is dat nou weer voor fancy term? Feitelijk betekent het dat je collega’s inzet als ambassadeurs van je bedrijf. Je gebruikt de sociale netwerken van de ambassadeurs om jouw bedrijfsvideo’s, content en vacatures te posten en te delen. Jouw bedrijfsnaam zal zich als een olievlek verspreiden op social media, en zo bereik je op eenvoudige wijze jouw doelgroep. Samen hebben jullie een groot netwerk, waarom zou je dat niet gebruiken?
‘Mensen praten niet meer met logo’s, maar met de mensen achter het bedrijf’

Branding

Een recruitmentcampagne of een simpele wervingssite is in de huidige krappe arbeidsmarkt niet meer voldoende. Je moet op zoek naar alternatieven om jouw merk sterk te positioneren in de markt. Een term die hiervoor veel gebruikt wordt is ‘employer branding’. Het gaat hierbij niet alleen om het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook om het creëren van een goede werkomgeving en het behouden van je huidige medewerkers. Organiseer een denktanksessie waarin je tactisch en strategisch nadenkt over jouw imagodoelstellingen, en hoe je jouw beoogde doelgroep gaat bereiken. Stel hierbij vragen als: Wat maakt jouw organisatie uniek, en welke aspecten uit de organisatiecultuur wil je benadrukken?


Out-of-the-Box

Misschien heb je de eerste twee punten wel volledig op orde, maar zie je toch weinig resultaat. Soms moet je ervoor kiezen om buiten je eigen comfort-zone te stappen en met nieuwe creatieve ideeën jouw doelgroep aan te spreken. Hiervoor zou je de hulp van een reclamebureau kunnen inschakelen, die samen met jou brainstormt over dat ene perfecte idee. Wat je ook bedenkt, zorg ervoor dat je voldoende beeldmateriaal maakt. Alle content die je hebt, kun je vervolgens weer verspreiden op de social mediakanalen van jezelf, en je collega’s. De kracht van het netwerk, daar zit je winst!

Stefan Kapteijns is social media redacteur bij Apostle en wordt ook wel Stefan Contenteijns genoemd ;-).

Hij houdt zich bezig met het opzetten en uitvoeren van social media strategieën.