De vijf voordelen van een afstudeerstagiair(e)

Sommige bedrijven zijn soms wat terughoudend in het aantrekken van afstudeerstagiaires. Enerzijds omdat zij niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden die het kan bieden, en anderzijds door het gebrek aan tijd vanuit de organisatie. Zij zien vooral dat de benodigde kennis en expertise ontbreekt, en dat er vanuit het bedrijf dus veel tijd geïnvesteerd moet worden om een dergelijk project tot een succes te maken. Een gemiste kans, vinden wij. Hoewel afstudeerders misschien nog geen (of weinig) werkervaring hebben, zijn er toch verschillende goede redenen om gebruik te maken van deze jonge groep talenten. We zetten er een aantal op een rijtje:

  1. Een objectief advies
    Een afstudeerder kent jouw bedrijf niet. Waarschijnlijk wel je core business en je externe communicatie, maar niet hoe het er intern nou écht aan toegaat. Deze student komt dus met een objectieve blik intern het bedrijf bestuderen. Onafhankelijk van wat de onderzoeksvraag gaat zijn. Zo leer je meteen je eigen bedrijf nog beter kennen en kun je je werkwijze of sfeer verbeteren. Zie het als een soort van gratis interne bedrijfsscan.
  2. Lage kosten, bruikbare resultaten
    Het klinkt misschien oneerbiedig: maar een afstudeerder is een relatief goedkope kracht. Niets ten nadele van de student! Je krijgt een medewerker tegen lagere kosten dan je fulltime krachten. Omdat een afstudeerder zelf ook moet presteren – hier heeft hij of zij namelijk al die tijd naartoe gestudeerd – mag je erop rekenen dat de motivatie aanwezig is. Dankzij de afstemming van het vraagstuk op jouw behoeften en bedrijf, komt het eindresultaat altijd van pas.
  3. Je helpt een student aan praktijkervaring
    Als afstudeerder kun je niet werken zonder mee te draaien in het bedrijf. Vaak is dit wel de eis van scholen: 100% besteden aan de scriptie. Dit is een onrealistische eis van de scholen. Want hoe kun je een onderzoek doen binnen een bedrijf waar je niet weet hoe het eraan toegaat? Ons advies is dan ook ‘Learning by doing’. Een student leert het meeste door mee te draaien in de praktijk. Dit draagt dus weer bij aan #1 en helpt de student aan praktijkervaring.
  4. Onderzoek naar huidige problematiek in je bedrijf
    Als bedrijf wil je een onderzoek doen naar een nieuwe mogelijkheid, de werking van je product in de markt of naar kansen in de branche. Je medewerkers hebben het te druk om fulltime met een onderzoek bezig te zijn. Hoe los je dit op? Het antwoord is vrij simpel: ga op zoek naar een afstudeerder. Een afstudeerder in je bedrijf levert een win-win situatie op.
  5. Met een beetje geluk: een nieuwe ambassadeur
    Wanneer het van beide kanten bevalt heb je kans op positieve mond-tot-mondreclame van je afstudeerder. En wanneer het écht bevalt maak je kans op een nieuwe medewerker. Dankzij de periode als afstudeerder weet je wat je aan elkaar hebt, wat zijn of haar sterke kanten zijn en hij of zij kent het bedrijf door en door. Daarbij komt ook nog eens kijken dat de student na zijn of haar afstuderen graag meteen een baan heeft. Ben jij degene die deze baan aanbiedt?

Overtuigd? Begin de zoektocht!

Vaak wordt gedacht dat het vinden van een geschikte afstudeerder moeilijk is. Dus wordt er soms maar helemaal geen tijd in gestoken. Erg jammer! Gelukkig zijn er voldoende manieren waarop je jouw zoektocht naar jong talent vandaag nog kan starten:

  • Maak strategisch gebruik van social media. Alle hedendaagse jongeren kijken constant op hun smartphone, en checken meerdere malen per dag hun social mediakanalen. Hier liggen dus ook jouw kansen!
  • Schakel het netwerk van je medewerkers in. Vraag aan je collega’s of zij in hun netwerk een lijntje willen uitgooien. Met dit collectieve bereik heb je binnen een mum van tijd een reactie!
  • Benader scholen uit de regio en laat weten dat je actief op zoek bent naar afstudeerstagiaires. Scholen helpen je graag in de zoektocht naar talent, en voegen je graag toe aan hun ‘bedrijvenbank’.

Het is daarnaast ook belangrijk om rekening te houden met de stageperiodes. De stagiaires starten vaak in september en februari, dus zorg ervoor dat je je externe communicatie hier duidelijk op inricht. Al met al genoeg reden om jong talent eens uit te dagen met jouw bedrijfsvraagstukken. Je zult versteld staan van de nieuwe frisse blikken die een afstudeerder met zich mee kan brengen 😉!

Mocht je nog vragen hebben, schroom dan vooral niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag op weg!