Het ABC’tje van personal branding

‘Heb jij nog géén LinkedIn-account?!’, met volle verbazing werd ik aangekeken door mijn studiegenoten. ‘Hoe ga je dan ooit een baan vinden?’, vervolgden zij hun betoog. Ik heb het al druk genoeg met mijn studie, dacht ik nog (7 contacturen in de week, poeh wat had ik het zwaar!). Ik was geen voorbeeldige student. Totaal niet bezig met de toekomst, maar vooral met vandaag. Pas toen ik ging solliciteren kwam ik erachter hoe gemakkelijk je online tools, zoals LinkedIn, kan inzetten om jezelf op een bepaalde manier te positioneren in de markt. Personal branding speelt namelijk een érg belangrijke rol in de huidige online-wereld, met name in de zoektocht naar jouw perfecte baan. Ik vertel je er graag meer over.

Wat is personal branding?

Personal branding houdt in dat je jezelf positioneert als een authentiek en uniek ‘merk’. Door jouw unieke combinatie van talenten, ervaringen en kwaliteiten online tentoon te stellen, ontwikkel je jezelf als een onderscheidende persoonlijkheid. Als je duidelijk kan uitleggen wie jij bent en waar jij voor staat, dan weten potentiële werkgevers wat ze van je kunnen verwachten.

Het begint bij een stukje zelfkennis en zelfonderzoek. Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wil bereiken, wat je kunt én vooral wat je leuk vindt. Ga uit van je eigen kracht, en vind de juiste manier om dit uit te dragen. Een leuke zelftest; bedenk voor jezelf een elevator pitch, waarin je jezelf probeert te verkopen met slechts een aantal zinnen. Lastiger dan je dacht hè?

Recruitment

We weten allemaal dat online screenings een belangrijke rol spelen in het hedendaagse recruitment. Voordat jij überhaupt op gesprek mag komen, wordt jouw social mediagedrag uitgebreid bekeken om te kijken wat voor vlees er in de kuip zit. Je moet dus érg goed opletten wat je op social media plaatst, en waarom. Mijn tip? Gebruik deze mogelijkheid juist om jezelf neer te zetten als expert in jouw vakgebied. Je weet dat je profiel bekeken wordt, waarom zou je er geen gebruik van maken?

ABC’tje

Het formuleren van een personal brand is geen eenvoudige taak, en is een proces waar je voldoende tijd voor vrij moet maken. De volgende regels kunnen je helpen bij formuleren en uitdragen van jouw personal brand:

  • Authenticiteit: Richt je op dat wat jou uniek maakt, en blijf altijd dicht bij jezelf. Focus op de kwaliteiten die jij in huis hebt, en doe je niet anders voor dan dat je bent.
  • Betrouwbaarheid: Mensen moeten op je kunnen bouwen. Creëer een beeld dat betrouwbaarheid uitstraalt, en handel daar ook naar. Ben je tekstschrijver? Dan zorg je dat jouw teksten altijd perfect geschreven zijn, zonder spelfouten.
  • Consistentie: Alle onderdelen van jouw merk moeten consistent uitgedragen worden. Alles wat je doet en zegt moet overeenkomen met de kern van jouw personal brand. Als je jezelf als Apple specialist profileert, kun je niet aankomen met een Samsung telefoon.

Personal branding gaat uiteraard een stuk verder dan deze drie vuistregels. In mijn volgende blog beschrijf ik een stappenplan om jouw personal brand goed neer te zetten. Houd onze social mediakanalen in de gaten!

Stefan Kapteijns is social media redacteur bij Apostle en wordt ook wel Stefan Contenteijns genoemd ;-).

Hij houdt zich bezig met het opzetten en uitvoeren van social media strategieën.